reklama

Keď neúplný pediater dáva rady pri dysfunkciách pohlavných orgánov

Ďalší z článkov o neštandardných a podivuhodných prípadoch, s akými som sa stretla, tentokrát v Burundi pred 7 rokmi.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Z času na čas sa totiž vyskytnú pacienti, s akými by som sa na Slovensku nestretla asi nikdy alebo takí, ktorí sú vcelku zaujímaví, možno aj šípim, čo by im mohlo byť, ale bohužiaľ situácia je taká, že nemám k dispozícii žiadne vyšetrenia, takže sa asi nikdy nedopracujem k odpovedi na otázku, čo je tomuto človeku?

Mladý ženáč bez ejakulácie

Tak tento mladý chlap ma primäl k tomu, že som si povedala, že toto už musím dať na papier. Bol, ako jedna z konzultácií. Vrámci ambulancie, ktorú si pekne poriešia domáci, mi niekedy nechajú prípady, ktoré sú náročnejšie, alebo nemajú s tým veľa skúseností alebo majú pocit, že pacient bude spokojnejší, keď mu dá radu lekár. Hohó, super, skvelé, najmä, keď mladá žaba s rokom praxe z pediatrie, s nie zrovna početnými sexuálnymi skúsenosťami, má radiť vrámci urolo-sexuológie. A ďalší komický fakt na celej tej situácii bol, že vždy rozhovor prebieha cez sestru – chlapa prekladateľa, no veselé.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mladý muž, tipla by som ho tak na niečo medzi 25-30 (u černochov sa to fakt ťažko odhaduje) prišiel s tým, že údajne, odkedy sa oženil, neejakuluje. Vzhľadom k tomu, že tu sa moc predmanželské vzťahy neuznávajú, resp. sa zrovna nepretriasajú na verejnosti, nevedela som, ako položiť otázku, či dovtedy bol sex oukej. Každopádne nejako som sa opýtala a dostala som odpoveď, že dovtedy, keď mal orálny sex, ejakuloval. Ale teraz po svadbe, pri normálnom sexe neejakuluje. Fajn. Tak sa pýtam, či dosiahne orgazmus. Vraj áno. Nuž a teraz chlapci, otázka na vás, keďže nemám váš orgán. Vždy som si myslela, že orgazmus a ejakulácia idú ruka v ruke. Tak neviem, asi som chýbala na potrebných hodinách anatómie, či fyziológie, či sexuológie… Netuším, každopádne, pri tejto odpovedi, sa mi začali otáčať šróbiky v hlave. Fajn, orgazmus má, ejakuláciu nie. Dobre, pacient má vždy pravdu, snažím sa mu veriť, že je to tak, keď to tak hovorí. Kladiem ďalšie otázky a výsledky sú nasledovné: nemá žiaden výtok, nič nemá opuchnuté, nemá problémy s močením, nepociťuje žiadne bolesti, nič na pohľad sa nezmenilo, jeho žena nemá žiadne ťažkosti, nepociťuje bolesti pri sexe, nemá výtok, dosahuje orgazmus… Tak mi prosím vás povedzte, kde je problém? Áno, potom som sa ešte opýtala na stres, prácu, ťažkosti psychického charakteru. Nie, nie všetko je v úplnom poriadku. Na radu sestry, že minule to riešili benzatylpenicilínom a vitamínmi, mi neostalo nič iné, len to skúsiť a uvidíme, čo sa stane. Každopádne PNC je neškodný a vitamíny mu pomôžu. Ale, no, povedzte mi chlapci, naozaj môže byť orgazmus bez ejakulácie?! Nech sa niečo naučím, čo som doteraz nevedela…

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stará žena s pamiatkou na hrudníku

Z úplne iného súdka bola asi 70 ročná žena (možno mala len 60, ale ťažko sa to odhaduje zase raz, no vyzerala dosť staro), ktorá po otázke, aké sú jej ťažkosti, poodkrývala postupne všetky šatkové vrstvy a odkryla staré ovisnuté prsníky. Ony by boli v poriadku, veď k starobe patria ovisnuté prsníky, len, keby sa na celej ploche hrudníka medzi nimi a nad nimi nerozprestieral obrovský kožný nádor. Resp. neviem, či to bol nádor, ale bolo to statočne zbujnené kožné tkanivo, rôzne zvlnené, o ploche asi 30x20 cm, kosoštvorcového tvaru, s nepravidelnými zvlnenými okrajmi, rôzne prechádzajúcimi do normálneho kožného krytu. Okaaaaaaaaaaaaaa, vyzeralo to nepekne, ale to by tak nevadilo, nikto to v prinicípe nevidí, keby mi milá pani neukázala, že tam má fistuly (také malé tunelíky zvnútra, ústiace na povrch), z ktorých si vytlačila hnis. Nepríjemné, až ma striaslo, samozrejme, nemohla som to dať na sebe vidieť, ale hlavne išlo o to, že som nevedela odhadnúť, do akej miery ju môže, takáto infekcia ohroziť? Nuž, čo som mala robiť. Predpísala som jej lieky na kožné baktérie, pre istotu som jej dala aj lieky na plesňové infekcie a nakázala som dezinficiens. Aj keď o tom silno pochybujem, že si to milá tetuška bude dezinfikovať. A ako k tejto ozdobe prišla? Vrámci dákeho obradu jej žiletkou alebo, ktovie čím, robili na hrudníku rezy (predpokladám, že pôvodne to bolo v oblasti hrudnej kosti), neskôr jej to liečili bylinkami, a potom sa to takto zopsulo. Má to už vraj asi 30 rokov, len teraz jej to asi začalo hnisať, tak si povedala, že už by to asi mohol vidieť aj dáky zdravoťák…

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mladé dievča so suspektným (s podozrením na) nádorom

Zatiaľ asi najsmutnejší príbeh. Raz som mala vrámci konzultácií pacientov, ktorí idú na príjem do nemocnice, dievča, myslím, že mala tak dvadsať rokov. Bolo to ako rozprávať sa s kosťami a kožou – u nás sú takéto väčšinou len anorektičky. Ona takto schudla za posledné tri, či štyri mesiace. Jej hlavným problémom bolo, že má napuchnuté brucho a vonkajšie pohlavné orgány (čo aj mala). Mala aj napuchnutú pravú nohu – od členka dole. Avšak, takmer sa nevládala sama hýbať, z ľahu do sedu sa dvíhala s uboleným výrazom v tvári, resp. len s pomocou. No bola som ubolená aj ja, už len z pohľadu na ňu. Vyšetrila som ju celú od hora dole – srdce v poriadku, dýchanie dobré, skléry biele (očné bielko), spojivky úplne, ale úplne bledé (normálne sú ružové, ak sú bledé, znamená to chudokrvnosť), bez výraznejšie hmatných uzlín (akurát pravú inguinálnu som nahmatala), namiesto mäkkého priehmatného brucha, jedna veľká pevná masa. Mmm, vravím si, to by mohlo byť aj bábo. Posledný menzes mala pred dvomi mesiacmi, tým sa, ale nemôžem riadiť. Dali sme jej urobiť test na graviditu (tehotnosť), bol negatívny. Potom jej urobila sestra predstavená ultrazvuk. Mala v bruchu dáky zvláštny útvar, pečeň sa nám ani nepodarilo zobraziť, detto slezinu, maternica vyzerala normálne, črevné kľučky sa z času na čas prelievali poza tú obrovskú masu, ktorá z času na čas vyzerala, ako daké červy. Nuž všetci sme si vraveli, že to najskôr bude nejaký nádor v brušnej dutine alebo ešte padla extrapulmonálna TBC (mimopľúcna tuberkulóza). Tak sme spravili rýchlotest na TBC, bol negatívny. Spútum (chracheľ) nebola schopná vyprodukovať, keďže nekašľala, takže, keby má aj pľúcnu TBC, tak ju nemáme, ako zistiť. No bola som z nej nešťastná. Nemám žiadne vyšetrenia k dispozícii, všetko je len o tom, čo na nej vidím, resp. nevidím. Žltá nebola, nemá ani žiadne dyspeptické ťažkosti (keď je človeku nedobre vo vzťahu k jedlu) – pečeňový, žlčníkový, pankreatický (podžalúdková žľaza) nádor to asi nebude. So stolicou ťažkosti nemá, ani hnačku, ani žiaden hlien, či krv v stolici. Tu nám odpadá nádor z črevného traktu. Nebýva jej ani zle, nevracia, o nechuti na mäso sa v Burundi veľmi nedá hovoriť, keďže tu majú mäso veľmi veľmi ojedinele, ale žalúdok, by som tiež v princípe mohla vylúčiť. Pľúca tiež nie, keďže dýchanie je dobré, nekašle. Nemá ani nejaké príznaky z CNS (mozog), nevracia, neudáva bolesti hlavy. Krv v moči, ani akúkoľvek zmenu farby moča nepozorovala, takže aj nádor uropoetického traktu odpadá (obličky, mechúr, atď.). Nech som rozmýšľala, ako som mohla, vychádzalo mi to len na pohlavné orgány alebo na nejaký fakt prerastený nádor nadobličky. Ale ten mi skôr odpadá, lebo nemá nijaké iné zmeny súvisiace s hormónmi alebo s tlakom a nemá už ani detský vek, ale povedzme… Každopádne u mňa vyhrávajú pohlavné orgány. Alebo dáka háveď červovitá, ktorú však nemám ako potvrdiť, vylúčiť… No zlé, zlé, zlé. A hlavne, povedala, že už bola v najbližšej nemocnici a tam jej nič nepomohli, preto teraz prišla sem. Až na to, že ja jej tiež nemám ako pomôcť… Dala som jej lieky, ktoré by pokryly všetky potencionálne infekcie pohlavných orgánov, dala som jej lieky na červy, čo môžu obturovať lymfatické cievy (lymfa je taká tekutina, ktorá sa musí z medzitkanivového priestoru dostať naspäť do srdca, ale, keď je niekde po ceste prekážka, hold, priechodnosť sa zastaví a tekutina sa hromadí pod prekážkou). Na druhý deň mala už opuchnutú celú pravú nohu. Tento opuch som si ja vysvetlila tak, že tá obrovská masa v bruchu tlačí na odtok lymfy a možno aj celkovo krvi z pravej nohy, a preto sa tekutina hromadí v nohe. Nemôže to byť v dôsledku srdca alebo ciev, lebo to by boli opuchuté obe nohy. Takže v princípe nemám ani, ako riešiť ten opuch, lebo, kým tam bude prekážka, tekutina neodíde. Navrhli sme ju na transport do nemocnice, kde by možno mohli urobiť ďalšie vyšetrenia, ale ona to odmietla. Lenže ja som nevedela, čo by som ešte pre ňu mohla urobiť. Dali sme jej mlieko v prášku, nech má dáke bielkoviny, ktoré by držali plazmatické bielkoviny v cievach, keďže tu jej nemám, ako dať nejakú infúziu s látkami, čo udržia bielkoviny v cievach. Povedali sme jej nech si dá fazuľu, čo budú rozdávať tunajším deťom pri akcii, ktorá sa koná každú stredu – buď sa rozdáva koza alebo sa uvarí fazuľa a rozdá sa najchudším deťom z okolia, nech majú aspoň, aké-také bielkoviny. Dala som jej lieky na bolesť, lebo som sa na ňu nemohla pozerať, ako sa ledva dvihne v posteli… A potom, že tak skúsme tie antituberkulotiká… Síce proti môjmu presvedčeniu, ale tak, no, čo, môžme len skúsiť, či to nepomôže… Aj, keď ja som takmer presvedčená o tom, že ona má v bruchu hroznú masu, ktorú treba dať preč. Lenže jej to nemá, kto dať preč. Aj keby sme ju odviezli do Bujumbury, zaplatila by veľa peňazí za vyšetrenia, ale, aj tak, by ju nemal, kto zoperovať. Zlé, zlé, zlé… Ani neviete, ake úžasné možnosti máte vy… Nemám ani len chemoterapeutiká… Budem jej akurát môcť dávať lieky na bolesti, aby neumrela v neznesiteľných bolestiach… Zlé, zlé, zlé… A popritom všetkom mám z tej dievčiny pocit, že jednoducho ide bojovať, nevzdáva sa, akonáhle jej tie bolesti po liekoch trochu ustúpili, mala som pocit, že obživla, ale tá noha je opuchnutá furt rovnako… Neviem, čo by som s ňou mohla ešte urobiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Smrtka

Včera nám takí starší páni priviezli chlapca, ktorý bol kostrička s veľmi jemným dýchaním, veľmi jemnou akciou srdca, veľmi jemnými reakciami na bolestivé podnety… Jean-Marie – jeden zo sestier mi na to vraví, no toto sa v Afrike môže stať hocikedy, že niekto neje dva týždne, a potom vyzerá takto… Nuž glukóza (cukor) do žily, mliečko rozrábať a uvidíme, či sa postaví na nohy. Odišla som na výlet, uvidím, či bude v nemocnici ešte v pondelok…

Psychóza?

Ďalšia slečna bola privezená jedným chlapcom, ktorý ju uvidel len niekde na ceste. Vôbec ju nepoznal, len ju asi niekde našiel, alebo ju videl ako nepríčetne uteká, ja už ani neviem, tá anamnéza bola sprostredkovaná, zlá, ťažko sa človek niekedy dopátra… Každopádne vraj utekala, robila divné pohyby, celá bola asi divná… Ničmenej u nás, keď sme ju dali na lôžko, ostala s rukami v kŕči, obzerala sa zo strany na stranu, evidentne nevedela, kde je, čo je. Pozerala na mňa s pootvorenými ústami, neprítomno-nechápavým výrazom v tvári, čakala som všeličo, aj kusnutie… Potom som ju vyšetrila a výsledok pozorovania – výrazná svetloplachosť (keď som jej zasvietila do oka úplne sa mikla, preľakla) a strie na bruchu. Čo s ňou? – pokryť cerebrálnu maláriu (takú, čo zasiahne aj CNS) a bakteriálny zápal CNS. Keby sa to nemení, resp. horší, dala by som jej aj lieky na vírusový zápal mozgu. Na druhý deň s ňou už bol jej brat. Povedal, že sa mu zdá lepšia. Ale, keď som ju vyšetrila, vyzerala rovnako. Ďalej výrazne svetloplachá, neprítomná, kukala mimo, ruky v slabom kŕči… Tak som sa ho pýtala, či už mala taký stav. A on, že áno, že už sa jej to stalo. Že bola taká výrazne mobilná (predstavujem si to ako motorický nepokoj), aj rozprávala všelijaké nepeknosti, z cesty, a čo ja viem, čo ešte. Že vtedy sa modlili a prešlo to. No ja si myslím, na základe toho, čo povedal jej brat, že milá slečna má dáku schizofréniu, alebo inú psychickú poruchu. Prišla mi taká katatónna, teda, tento druh schizofrénie mi zablikal v hlave, keď som si ju predstavila s tým sweet potato v ruke, žuvajúc ho vyrehotaná, vysmiata, neprítomná zároveň, tak psycho-strašidelná… Máme tam dáky haloperidol, ale ja nemám chuť teraz experimentovať s mladou slečnou, ktorá by pri serióznej psychiatrickej liečbe mohla byť úplne oukej…

Starý dedulo, ktorý už nemôže spávať so svojou ženou

Toto len na odľahčenie, po fakt zlých prípadoch. Som si naňho teraz spomenula. Prišiel s tým, že ho bolí všetko možné, ukázal asi na všetky kĺby, ktoré má, plus má vysoký krvný tlak, aj keď už berie nejaké lieky na tlak, ale nezabudol podotknúť aj to, že už nemôže mať pohlavný styk so svojou ženou. Nuž pri jeho veku – vyzeral tak na 70-80 (oni títo starí často už ani nevedia, koľko majú rokov, lebo nevedia presne, kedy sa narodili) sa zase ani až tak nečudujem. Nuž poriešila som tlak, ako som vedela, dali sme lieky na bolesť, ale k poslednému problému som sa už nevyjadrovala, vy by ste sa áno? Pobavil ma každopádne milý ujco…

A to boli asi také najväčšie vychytávky, ale už som mala za necelé dva týždne: astmatický záchvat (a to si veľa ľudí myslí, že černosi predsa astmu nemajú, nuž tak, ja som mala ukážkovo na 2 metre pískajúceho päťdesiatnika, ktorý, ale v týchto podmienkach, nevie, ani, ako správne použiť obyčajný Ventolin); vysoké tlaky (je úžasné, keď mám ja niekomu upravovať antihypertenzívnu liečbu, keď som úplne mimo a hlavne mám na výber asi tak 5 druhov antihypertenzív, ktorých máme viac krabičiek, aby sa mohli pacientovi predpisovať opakovane); pravdepodobne filariózu – tak veľké semenníky som ešte nevidela a asi už ani nebudem ;); stafyloccocal scaled skin syndrome – asi (napíšem - kožu pekne umyť a vydezinfikovať, prepdíšem ATB liečbu, a keď sa na tretí deň hospitalizácie opýtam, či sa dieťa kúpalo, matka povie, že nie, že s infúziou je to ťažké!!!); absces v ľavej inguíne u malého 3-ročného chlapca (netuším, kde k takému niečomu prišiel, z čoho sú abscesy u tak malých detí?!); dieťa s pleurálnym trecím šelestom (znamená, že popri zápale pľúc je už aj zápal pohrudnice, čo je vcelku závažné, dľa mňa), ktoré, keby ho nepopočúvam (lebo som už nemala robotu vrámci nemocnice, ani konzultácie na ambulancii, tak som šla pomáhať do ambulancie, kde riešia detských ambulantných pacientov – v ambulancii sa odoberá anamnéza, nanajvýš sa odoberie kvapka krvi na maláriu alebo stolica na červy, sestričky nemajú fonendoskop), dostane ambulatnú liečbu – Biseptol (také slabšie ATB), nanajvýš Amoxicilín a Paralen a možno na odčerevenie Vermox - a pôjde domov; toľko seknutých žien, ktorým by som presne vedela namiešať infúziu, ale tu mám len analgetiká (aj to práve Novalgin zrovna nie), žiadne magnézium, či myorelaxans (toť úplne praobyčajné lieky); takmer v každej izbe má nejaká žena príznaky vredu žalúdka, tak tu dávam liečbu na HP (helicobacter pylori – taká baktéria s bičíkmi, čo rozožiera sliznicu žalúdka a robí vredy) jedna radosť (v princípe pokryjem aj črevné parazity a dáke infekcie DC)...

Katarína Legrand

Katarína Legrand

Bloger 
  • Počet článkov:  29
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Keď som bola ako 14-ročná s detským folklórnym súborom v Egypte, zažila som po prvý krát to ohúrenie iným svetom. Odvtedy ma to drží. Bavia ma iné kultúry, cudzie jazyky, hudba, tanec, náboženstvá, filozofie a skvelé jedlá. A to všetko najlepšie spoznáte tak, že tam nejakú dobu pracujete s domácimi. A keď niečo s nimi prežijete, tak im aj porozumiete... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu